XX. mendeko Euskararen Corpus estatistikoa
Testuingurua
Erriarekin gertatu zaiguna berdin gertatu lezaiguke, dio Abelardo-k, zentzuak ikutu ez dezaken zer-izanarekin ere.
Ots, itz orokarrekin.
Ez da Roscelin-ek esan zuan itz edo abots utsa, iritzia baño.
Nundik eta nola irixten geran orokar ortara? Soilduaz
Gure adimenak; zentzuen bidez kanpora egin bear du zerbait jakin naibadu.
Bañan, kontuz!.
Emen ager oi da Abelardo-ren
Bañan adimenak lan orren bidez iritxi duan gauzen zer-izan ori,
Izadia ez da
Guk zerki edo gauzetaz esan dezakeguna, guk aietaz degun iritzi bakarrik dira.
Adimenak sortzen duan itz orokorra, berez ezer ez dana.
Oraingo
Ortaraño etzan iritxi Abelardo.
Bañan bidea iriki zien.
Bukatzeko: 1.- Orokarrak beregan dute zer-izatea,
2.- Orokarrak abotsari esker azaltzen ditugunez gorpuzkiak dira; azaldu nai dutenari begiratuz, ez dira gorpuzki.
3.- Aristoteles-ek egigai orokorrak izakietan dirala zion; Platon-ek berriz, izakietatik kanpo.
Abelardo-k, bi iritziak egi dirala dio: gauzen egi-gai diranez aietan omen daude,
4.- Bakarrik ez balitez, orokarrak ere ez lirake, auek diotena ez bai litzake.
Itz edo izen besterik ez litzake orokarra, bañan ezer ez lesakena; ez dan zerbaiten izena.
EtikaBere garaiko moralistarik aundienetako bat degu Abelardo; adimena egite guzien iturburu bezela erakusten dularik; razionalista izena emendik datorkio.